STRONA ARCHIWALNA (REDAGOWANA DO DNIA 07.12.2017 r.)
Powrót do strony aktualnej [KLIK]

 
  hymn Galeria  


M E N U
Główna/Aktualności
Galeria
U Nas w Reju
Dekalog Rejowiaka
TV Rey

I N F O R M A C J E

Miasto
Dokumenty szkolne
Baza lokalowa
Nauczyciele
Wychowawcy
Adresy
Matura

H I S T O R I A

Szkoła
Patron/Dzień Patrona
Dyrektorzy
Nauczyciele
Sala Tradycji
Wspomnienia
Absolwenci: zjazdy/spotkania

Z ŻYCIA SZKOŁY

Samorzad Uczniowski
Akcje Samorzadu
Wolontariat szkolny
Szkolny Klub Europejski
Imprezy/Projekty szkolne
Sport w Naszej Szkole
Osiągnięcia szkoły
Doradztwo zawodowe

UCZNIOWIE - ABSOLWENCI

Twórczość
Twórczość pozaszkolna

B I B L I O T E K A

Info
Szkolne Centrum Informacji
Nowości książkowe/Lista lektur

A U T O R Z Y

Autorzy
Administracja
Działalność
Program Szkolnego Klubu Europejskiego

Wstęp

Głównym celem dydaktyczno - wychowawczym programu jest poszerzanie wiedzy uczniów oraz kształtowanie umiejętności i postaw niezbędnych do funkcjonowania w zjednoczonej Europie.

Podstawowym założeniem programu jest pomoc w realizacji edukacji europejskiej młodzieży. Program pozwoli na integrację międzyprzedmiotową wokół zagadnienia edukacji europejskiej takich przedmiotów kształcenia ogólnego, jak: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, podstawy przedsiębiorczości, wiedza o kulturze, język polski, języki obce nowożytne, przysposobienie obronne. Celem programu jest również ułatwienie uczniom przygotowania się do olimpiad i konkursów o tematyce europejskiej. Program pozwala na rozwijanie kluczowych kompetencji: umiejętności pracy w zespole, umiejętności planowania i realizacji różnych przedsięwzięć, umiejętności krytycznego myślenia, umiejętności prezentacji oraz obrony własnych poglądów i opinii, postawy tolerancji.

Cele działalności

Głównym celem działalności klubu jest krzewienie jedności europejskiej oraz edukacja w jej duchu. Członkowie Klubu stawiają przed sobą następujące zadania:

l. Inspirowanie oraz wspieranie działań zmierzających do upowszechnienia wiedzy o Unii Europejskiej wśród młodzieży i w środowisku lokalnym.

2. Szerzenie kultury i norm obowiązujcych w krajach stowarzyszonych w UE wśród młodzieży szkolnej.

3. Przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie.

4. Integrowanie środowiska uczniowskiego zarówno macierzystej szkoły jak i innych szkół.

5. Popularyzowanie znajomości języków obcych wśród młodzieży.

6. Organizowanie konferencji, wykładów, konsultacji i odczytów, wycieczek. 7.Prowadzenie działalności szkoleniowej w zakresie wiedzy o Unii Europejskiej i europejskich programach wspierających współpracą szkół.

8. Organizowanie wystaw prezentujących w szczególności dorobek kulturowy i gospodarczy krajów członkowskich.

9. Organizowanie konkursów.

10. Współpraca z pokrewnymi klubami krajowymi i zagranicznymi oraz innymi organizacjami i instytucjami.

11. Wydawanie i wspieranie publikacji tematycznych i ekonomicznych oraz propagowanie wiedzy o Unii Europejskiej za pośrednictwem środków masowego przekazu.

12. Obrona interesów członków klubu. 

 

Szczegółowe cele w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw.

l. Poszerzenie wiedzy na temat dziejów Europy i procesów integracyjnych w aspekcie historycznym i kulturowym, społecznym, geograficznym i gospodarczym.

2. Poszerzenie wiadomości na temat udziału Polski i Polaków w rozwoju europejskiej cywilizacji w przeszłości i obecnie w dziedzinie nauki, kultury i sztuki.

3. Dostrzeganie związków polskiego dziedzictwa kulturowego z kulturą Europy.

4. Docenienie wkładu twórców europejskiej cywilizacji z poszczególnych krajów w rozwój nauki, stosunków społeczno - gospodarczych, form ustrojowych i zjawisk kulturowych na obszarze całego kontynentu.

5. Poszerzanie wiadomości na temat państw sąsiadujących z Polską w kontekście historycznym, kulturowym, problematyki społecznej.

6. Zdobywanie wiedzy na temat różnorodnych uwarunkowaniom stosunków Polski z krajami Europy środkowej i wschodniej w aspekcie historycznym i wymiarze przyszłości.

7. Zapoznanie młodzieży z problemami, które nasz kraj powinien rozwiązać przed przystąpieniem do UE oraz z przed akcesyjnymi działaniami o programami rządu.

8. Rozumienie współzależności miedzy integracją europejską a sytuacją polityczną, społeczną i ekonomiczną Polski w aspekcie korzyści i konsekwencji (katalog nadziei i obaw).

9. Zdobywanie wiedzy na temat stosunku społeczeństw krajów członkowskich i społeczeństwa polskiego do rozszerzenia Wspólnot Europejskich (rola opinii publicznej).

10. Poszerzenie wiedzy na temat kierunków integracji europejskiej i instytucji UE.

11. Lokowanie Polski w organizacjach międzynarodowych w różnym charakterze.

12. Zdobywanie wiedzy na temat systemu prawa UE a prawem krajowym.

13. Poszerzanie wiedzy na temat gospodarki rynkowej, integracji ekonomicznej, zasad udziału Polski w polityce wspólnotowej, problemów gospodarczych i społecznych współczesnej Europy.

14. Poszerzenie wiadomości na temat systemów bezpieczeństwa europejskiego w ramach UE i NATO oraz celów i sposobów działania tej organizacji.

15. Ukazywanie związków własnego regionu z Europą, możliwości współpracy, funkcjonowania Euroregionów.

16. Przygotowanie do poszanowania wartości demokratycznych jako podstawy bezpiecznego funkcjonowania nowoczesnych państw europejskich.

17. Uzyskanie praktycznych umiejętności obywatelskich oraz świadomości praw człowieka, poznanie mechanizmów - ich ochrony na szczeblu szkolnym, lokalnym, państwowym i międzynarodowym.

18. Rozwijanie umiejętności komunikowania się, korzystanie z masmediów, współdziałania w grupie.

19. Wykształcenie postawy akceptacji i tolerancji dla różnorodności reprezentowanych przez państwa Europy.

20. Uświadomienie istnienia wspólnych problemów państw europejskich, jak: terroryzm, przemoc, rasizm, bezrobocie, choroby cywilizacyjne, zanieczyszczenie środowiska.

21. Rozwijanie szacunku dla tradycji, prawa, poczucia dumy narodowej, wartości humanistycznych.

22. Budowanie postaw odpowiedzialności za własne decyzje i działania.

23. Kształtowanie myślenia w kategoriach przyszłości.

24. Pobudzanie młodzieży do przedsiębiorczości, budowanie postaw aktywności i kreatywności wobec nowych problemów i wyzwań.

  

Formy aktywności klubu.

I. Działania w klubie

1. Opracowanie statutu.

2. Wymyślenie nazwy klubu.

3. Wymyślenie emblematu (logo) klubu.

4. Organizowanie "burzy mózgów" na temat akcji i przedsięwzięć, które klub mógłby przeprowadzić.

5. Przygotowanie gazetki ściennej informującej o problematyce integracji europejskiej.

6. Prowadzenie kroniki klubowej prezentującej wydarzenia, osiągnięcia, imprezy, uroczystości, akcje przeprowadzone przez klub.

 

II. Działania w szkole.

1. Konkursy wiedzy o:

- Unii Europejskiej, Radzie Europy, procesie integracji europejskiej "Euroquiz";

- poszczególnych krajach członkowskich w aspekcie historycznym Niemcy, Francja).

2. Konkursy:

- twórczości literackiej;

-na logo, motto, nazwę klubu.

3. Przygotowanie albumów i wystaw tematycznych.

4. Organizowanie obchodów Dnia Europejskiego.

5. Wykłady tematyczne i debaty prowadzone przez nauczyciela lub członków klubu dla całej szkoły.

6. Oglądanie i tworzenie programów komputerowych, gier dydaktycznych, nagrywanie słuchowisk i filmów poświęconych problemom integracji europejskiej.

7. Organizowanie wieczorów poezji, prozy i muzyki różnych państw Europy (Niemcy, Francja).

8. Redagowanie tablicy informacyjnej.

9. Prowadzenie przez członków klubu lekcji o Europie dla uczniów własnej szkoły.

10. Przygotowanie "polki europejskiej" w szkolnej bibliotece, prenumerata dwumiesięcznika "Euro Fakty".

11. Wyszukiwanie informacji na tematy europejskie w prasie, zbieranie wycinków prasowych, ich segregowanie, tworzenie teczek lub albumów tematycznych.

12.Wyszukiwanie informacji w Internecie.

III. Działania pozaszkolne.

l. Poszukiwanie grup wsparcia:

- w szkole (dyrekcja, nauczyciele, uczniowie, rodzice);

- poza szkołą w środowisku lokalnym (urząd powiatowy i gminny, Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Kielcach, Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, lokalne organizacje pozarządowe, inne kluby europejskie).

2. Poszukiwanie sponsorów (władze samorządowe, organizacje poza rządowe, lokalne kręgi biznesowe).

3. Propagowanie działalności w lokalnych mediach - prasie, radiu, telewizji.

4. Uczestnictwo w imprezach o tematyce europejskiej.

5. Wymiana korespondencji z członkami Szkolnych Klubów Europejskichz Polski.

6. Wymiana korespondencji z klubami lub szkołami z innych państw europejskich.

7. Umieszczenie własnej strony internetowej w sieci, prezentacja osiągnięć klubu, jego członków.

8. Prowadzenie przez członkom klubu lekcji o Europie dla uczniów innych szkół, zarówno w rodzinnej miejscowości, jak i w okolicznych miastach i wsiach.

9. Organizowanie wycieczek i wymiany młodzieży między klubami w Polsce oraz szkołami z innych europejskich państw.

10. Współpraca z innymi klubami lub szkołami, placówkami oświatowymi, muzeami, teatrami, organizacjami pozarz4dowymi, władzami lokalnymi.

 

Proponowana literatura o tematyce europejskiej.

Polska a Unia Europejska.

1. Dziewulak D., Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wyd. "Żak" Warszawa 1997 "Program Informowania Społeczeństwa. Integracja Polski z Unią Europejską", CIE UKIE, Warszawa 1999.

2. "Integracja z Unią Europejską. Co każdy Polak wiedzieć powinien", KPRM, Warszawa 1999.

3. Doliwa - Klepacki Z.M., "Integracja europejska", Białystok 1999.

4. Integracja Europejska, Biuletyn 4/95, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Ośrodek Informacji i Dokumentacji Rady Europy, Warszawa 1995.

5. Kawecka (red.)- Warzykowska E., Synowiec E., "Unia Europejska. Integracja Polski z Uni4 Europejską", IKiCHZ, Warszawa 1996.

6. Machińska H., "Rozwój prawa i instytucji Wspólnot Europejskich. Podstawy funkcjonowania Unii Europejskiej - notatki z wykładu", Warszawa 1997.

7. 7.Popowicz K., "Podstawy instytucjonalno - prawne Unii Europejskiej", KIE, Warszawa 1998.

8. Prokopiuk - Rysińska I., "Unia Europejska", WSiP, Warszawa 1998.

9. Weidenfeld W., Wessels W., "Europa od A do Z. Podręcznik integracji europejskiej. Seria Zrozumieć negocjacje", Gliwice 1999.

10. "Negocjacje członkowskie. Polska w drodze do Unii Europejskiej. Seria Zrozumieć negocjacje Wyd. II poszerzone", Warszawa 2000.

11. Witold M. Orkowski, "Przeciw stereotypom. Rozszerzenie Unii Europejskiej, Seria Zrozumieć negocjacje", Warszawa 2001.

12. Borchard K.D., "ABC prawa wspólnotowego. Seria Dokumentacja europejska, Przedstawicielstwo Komisja Europejska", Warszawa 2001. 13.Bieda H., "15 lekcji o Europie", Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców, Gliwice 2001.

14. Fontaine P., "10 lekcji o Europie", Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 1998.

15. Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, 1998.

16. Polska - UE; Kroki w kierunku integracji, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej 1998.

17. Jak funkcjonuje Unia Europejska? Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 1998.

18. Rozszerzenie Unii Europejskiej. Historyczna szansa, przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 2000.

19. Euro. Pieniądz Wspólnej Europy, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 2001.

20. "Europa na co dzień. Pakiet edukacyjny", Program PHARE - SIERRA - PEIE, Wyd. CODN, Warszawa 1997.

Spodziewane efekty.

 

l. Pogłębianie wiedzy na temat współczesnej Europy i procesów integracyjnych w wymiarze politycznym, ekonomicznym, kulturowym i społecznym.

2. Poszerzanie wiedzy na temat wspólnych korzeni współczesnych państw Europy.

3. Pozyskanie przez młodzież wiedzy obywatelskiej dającej możliwość dokonywania wyborów opartych o rzetelną znajomość problemów.

4. Wykształcenie postaw tolerancji, otwartości wobec różnorodności.

5. Zdobycie umiejętności samodzielnego pozyskiwania, analizowania i interpretowania informacji. Korzystanie z różnych mediów.

6. Pogłębianie znajomości języków obcych.

7. Pobudzanie aktywności, chęci działania, przedsiębiorczości.

8. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.

9. Zaspokojenie twórczych aspiracji nauczycieli.

 

Statut Młodego Europejczyka przy I LO im. Mikołaja Reja w Jędrzejowie.

1. Postanowienia ogólne.

- Szkolny Klub Europejski powołuje się na czas nieokreślony.

- Klub Młodego Europejczyka działa przy LO im Mikołaja Reja w Jędrzejowie.

- Siedzibą Klubu jest budynek szkoly, położony przy ul. 11 Listopada 37 w Jędrzejowie.

- Klub działa na zasadzie koła zainteresowań.

- Klub może współpracować z innymi organizacjami oraz może być członkiem innych organizacji krajowych i zagranicznych, których cele zbieżne są z celami działania Klubu.

- Nadzór nad działaniami Klubu sprawują opiekunowie (nauczyciele szkoly).

2. Cele i środki działania.

- Celem Klubu jest aktywne wspieranie integracji Polski z Unią Europejską, czyli: uzyskiwanie przez członków Klubu jak największej wiedzy o państwach Europy.

- Propagowanie idei integracji europejskiej w szkole i poza nią.

- Rozwijanie poczucia wspólnoty europejskiej z zachowaniem tożsamości narodowej.

- Propagowanie nauki języków obcych.

- Uczestnictwo w wyjazdach i spotkaniach przybliżających aspekty kulturowe, polityczne i geograficzne w Europie.

- Nawiązywanie kontaktu z innymi Klubami w kraju i za granicą.

- Kreowanie wizerunku Jędrzejowa jako "miasta europejskiego".

 

a) Klub realizuje swoje cele poprzez:

 

· Zbieranie i upowszechnianie informacji o sytuacji międzynarodowej, procesach integracji w Europie i na świecie.

· Prezentowanie kultury i życia publicznego w państwach europejskich na forum społeczeństwa.

· Organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach, wykładach, konkursach, festynach, debatach, imprezach, wycieczkach, szkoleniach tematycznych, których celem jest upowszechnianie idei zjednoczonej Europy.

· Przygotowanie i dystrybucja własnych materiałów informacyjnych i promocyjnych, związanych z celami działalności Klubu.

· Udział w przedsięwzięciach związanych z celami Klubu organizowanych przez inne organizacje.

· Współpracą z innymi klubami europejskimi oraz innymi organizacjami o podobnym charakterze w Polsce.

3. Członkowie, ich prawa i obowiązki.

a) Członkostwo

· Członkowie Klubu dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.

· Członkiem zwyczajnym Klubu może zostać każda osoba, która zapoznała się ze Statutem Klubu, zobowiązała się do działania zgodnie ze Statutem Klubu.

· Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna, prawna lub czynnie uczestnicząca w debatach, wykładach tematycznych, konkursach, wspierająca działalność Klubu.

· Decyzję o przyjęciu nowego członka lub osoby wspierającej podejmuje Zarząd Klubu w formie głosowania lub uchwały.

· Tytuł członka honorowego jest nadawany osobom przez Walne Zgromadzenie w dowód uznania działań na rzecz Klubu lub zjednoczenia Europy.

 

 

b) Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:

· Dobrowolnego wystąpienia.

· Złamania Statutu Klubu lub działania na szkodę Klubu.

4. Władze Klubu.

a) Władzami Klubu są:

- Walne Zgromadzenie.

- Zarząd Klubu.

5. Postanowienia końcowe.

- Statut Klubu jest zgodny ze Statutem Szkoły.

- Statut Klubu jest otwarty i może być zmieniany i uzupełniany.

- Klub rozpoczął działalność dnia 1 października 2002 roku.

 

 


 

OLIMPIJCZYCY
Nasi Olimpijczycy
STYPENDYŚCI
KONKURSY - Laureaci i Finalisci
SUKCESY
Nasze Sukcesy
Klasy Patronackie
Losy Absolwentow
DLA GIMNAZJALISTÓW
Kierunki kształcenia
Rekrutacja

DLA RODZICÓW

Druki usprawiedliwienia/zwolnienia
Ubezpieczenie
Wywiadówki/Rady Pedagogiczne
Kalendarz Szkolny/Ksiażki z biblioteki
Rada Rodziców

DLA UCZNIÓW

Podręczniki/oświadczenia
Przydział sal
System oceniania
Oświadczenia

K O N T A K T

Adres:
I Liceum Ogólnokształcące
ul. 11 Listopada 37
28-300 Jędrzejów

Telefon:
41 386 23 87

email:
 
sekretariat@liceumreja.pl


L I N K I
Przeglądarka
OKE
DK Jędrzejów
UM Jędrzejów
Encyklopedia
Portal Wiem
TVP Kielce
Policja!!!
Rozkład jazdy pociagów także dla Jędrzejowa
Starostwo powiatowe
BIP
„Ciuchcia”
Muzeum im. Przypkowskich