| Wstęp 
					
					Głównym celem dydaktyczno - wychowawczym 
					programu jest poszerzanie wiedzy uczniów oraz kształtowanie 
					umiejętności i postaw niezbędnych do funkcjonowania w 
					zjednoczonej Europie. 
					
					Podstawowym założeniem programu jest pomoc w 
					realizacji edukacji europejskiej młodzieży. Program pozwoli 
					na integrację międzyprzedmiotową wokół zagadnienia edukacji 
					europejskiej takich przedmiotów kształcenia ogólnego, jak: 
					historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, podstawy 
					przedsiębiorczości, wiedza o kulturze, język polski, języki 
					obce nowożytne, przysposobienie obronne. Celem programu jest 
					również ułatwienie uczniom przygotowania się do olimpiad i 
					konkursów o tematyce europejskiej. Program pozwala na 
					rozwijanie kluczowych kompetencji: umiejętności pracy w 
					zespole, umiejętności planowania i realizacji różnych 
					przedsięwzięć, umiejętności krytycznego myślenia, 
					umiejętności prezentacji oraz obrony własnych 
					poglądów i opinii, postawy tolerancji. 
					
					Cele działalności 
					Głównym celem działalności klubu jest krzewienie jedności 
					europejskiej oraz edukacja w jej duchu. Członkowie Klubu 
					stawiają przed sobą następujące zadania: l. 
					Inspirowanie oraz wspieranie działań zmierzających do 
					upowszechnienia wiedzy o Unii Europejskiej wśród młodzieży i 
					w środowisku lokalnym. 2. 
					Szerzenie kultury i norm obowiązujcych w krajach 
					stowarzyszonych w UE wśród młodzieży szkolnej. 3. 
					Przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie. 4. 
					Integrowanie środowiska uczniowskiego zarówno macierzystej 
					szkoły jak i innych szkół. 5. 
					Popularyzowanie znajomości języków obcych wśród młodzieży. 6. 
					Organizowanie konferencji, wykładów, konsultacji i odczytów, 
					wycieczek. 7.Prowadzenie działalności szkoleniowej w 
					zakresie wiedzy o Unii Europejskiej i europejskich 
					programach wspierających współpracą szkół. 8. 
					Organizowanie wystaw prezentujących w szczególności dorobek 
					kulturowy i gospodarczy krajów członkowskich. 9. 
					Organizowanie konkursów. 10. 
					Współpraca z pokrewnymi klubami krajowymi i zagranicznymi 
					oraz innymi organizacjami i instytucjami. 11. 
					Wydawanie i wspieranie publikacji tematycznych i 
					ekonomicznych oraz propagowanie wiedzy o Unii Europejskiej 
					za pośrednictwem środków masowego przekazu. 
					
					12. Obrona interesów członków klubu.  
					
					  
					
					Szczegółowe cele w 
					zakresie 
					wiedzy, umiejętności i postaw. l. 
					Poszerzenie wiedzy na temat dziejów Europy i procesów 
					integracyjnych w aspekcie historycznym i kulturowym, 
					społecznym, geograficznym i gospodarczym. 2. 
					Poszerzenie wiadomości na temat udziału Polski i Polaków 
					w rozwoju europejskiej cywilizacji w przeszłości i obecnie w 
					dziedzinie nauki, kultury i sztuki. 3. 
					Dostrzeganie związków polskiego dziedzictwa kulturowego z 
					kulturą Europy. 4. 
					Docenienie wkładu twórców europejskiej cywilizacji z 
					poszczególnych krajów w rozwój nauki, stosunków społeczno - 
					gospodarczych, form ustrojowych i zjawisk kulturowych na 
					obszarze całego kontynentu. 5. 
					Poszerzanie wiadomości na temat państw sąsiadujących z 
					Polską w kontekście historycznym, kulturowym, problematyki 
					społecznej. 6. 
					Zdobywanie wiedzy na temat różnorodnych uwarunkowaniom 
					stosunków Polski z krajami Europy środkowej i wschodniej w 
					aspekcie historycznym i wymiarze przyszłości. 7. 
					Zapoznanie młodzieży z problemami, które nasz kraj powinien 
					rozwiązać przed przystąpieniem do UE oraz z przed 
					akcesyjnymi działaniami o programami rządu. 8. 
					Rozumienie współzależności miedzy integracją europejską a 
					sytuacją polityczną, społeczną i ekonomiczną Polski w 
					aspekcie korzyści i konsekwencji (katalog nadziei i obaw). 9. 
					Zdobywanie wiedzy na temat stosunku społeczeństw krajów 
					członkowskich i społeczeństwa polskiego do rozszerzenia 
					Wspólnot Europejskich (rola opinii publicznej). 
					
					10. Poszerzenie wiedzy na temat kierunków 
					integracji europejskiej i instytucji UE. 
					
					11. Lokowanie Polski w organizacjach 
					międzynarodowych w różnym charakterze. 
					
					12. Zdobywanie wiedzy na temat systemu prawa 
					UE a prawem krajowym. 
					
					13. Poszerzanie wiedzy na temat gospodarki 
					rynkowej, integracji ekonomicznej, zasad udziału Polski w 
					polityce wspólnotowej, problemów gospodarczych i społecznych 
					współczesnej Europy. 
					
					14. Poszerzenie wiadomości na temat systemów 
					bezpieczeństwa europejskiego w ramach UE i NATO oraz celów i 
					sposobów działania tej organizacji.  
					
					15. Ukazywanie związków własnego regionu z 
					Europą, możliwości współpracy, funkcjonowania Euroregionów. 
					
					16. Przygotowanie do poszanowania wartości 
					demokratycznych jako podstawy bezpiecznego funkcjonowania 
					nowoczesnych państw europejskich. 
					
					17. Uzyskanie praktycznych umiejętności 
					obywatelskich oraz świadomości praw człowieka, poznanie 
					mechanizmów - ich ochrony na szczeblu szkolnym, lokalnym, 
					państwowym i międzynarodowym. 
					
					18. Rozwijanie umiejętności komunikowania 
					się, korzystanie z masmediów, współdziałania w grupie. 
					
					19. Wykształcenie postawy akceptacji i 
					tolerancji dla różnorodności reprezentowanych przez państwa 
					Europy. 
					
					20. Uświadomienie istnienia wspólnych 
					problemów państw europejskich, jak: terroryzm, przemoc, 
					rasizm, bezrobocie, choroby cywilizacyjne, zanieczyszczenie 
					środowiska. 
					
					21. Rozwijanie szacunku dla tradycji, prawa, 
					poczucia dumy narodowej, wartości humanistycznych. 22. 
					Budowanie postaw odpowiedzialności za własne decyzje 
					i działania.  23. 
					Kształtowanie myślenia w kategoriach przyszłości. 
					
					24. Pobudzanie młodzieży do 
					przedsiębiorczości, budowanie postaw aktywności i 
					kreatywności wobec nowych problemów i wyzwań. 
					
					   
					
					Formy aktywności klubu. 
					
					
					I. 
					Działania w klubie 
					
					1. Opracowanie statutu. 
					
					2. Wymyślenie nazwy klubu. 
					
					3. Wymyślenie emblematu (logo) klubu. 
					
					4. Organizowanie "burzy mózgów" na temat 
					akcji i przedsięwzięć, które klub mógłby przeprowadzić. 
					
					5. Przygotowanie gazetki ściennej 
					informującej o problematyce integracji europejskiej. 
					
					6. Prowadzenie kroniki klubowej prezentującej 
					wydarzenia, osiągnięcia, imprezy, uroczystości, akcje 
					przeprowadzone przez klub. 
					
					  
					
					II. Działania w szkole. 
					
					1. Konkursy wiedzy o: 
					
					- Unii Europejskiej, Radzie Europy, procesie 
					integracji europejskiej "Euroquiz"; 
					
					- poszczególnych krajach członkowskich w 
					aspekcie historycznym Niemcy, Francja). 
					
					2. Konkursy: 
					
					- twórczości literackiej; 
					
					-na logo, motto, nazwę klubu. 
					
					3. Przygotowanie albumów i wystaw 
					tematycznych.  
					
					4. Organizowanie obchodów Dnia Europejskiego. 
					
					5. Wykłady tematyczne i debaty prowadzone 
					przez nauczyciela lub członków klubu dla całej szkoły. 
					
					6. Oglądanie i tworzenie programów 
					komputerowych, gier dydaktycznych, nagrywanie słuchowisk i 
					filmów poświęconych problemom integracji europejskiej. 
					
					7. Organizowanie wieczorów poezji, 
					prozy
					i 
					muzyki różnych państw Europy (Niemcy, Francja). 
					
					8. Redagowanie tablicy informacyjnej. 
					
					9. Prowadzenie przez członków klubu lekcji o 
					Europie dla uczniów własnej szkoły. 
					
					10. Przygotowanie "polki europejskiej" w 
					szkolnej bibliotece, prenumerata dwumiesięcznika "Euro 
					Fakty". 
					
					11. Wyszukiwanie informacji na tematy 
					europejskie w prasie, zbieranie wycinków prasowych, ich 
					segregowanie, tworzenie teczek lub albumów tematycznych. 
					12.Wyszukiwanie informacji w Internecie. 
					
					III. Działania pozaszkolne. 
					
					l. Poszukiwanie grup wsparcia: 
					
					- w szkole (dyrekcja, nauczyciele, uczniowie, 
					rodzice); 
					
					- poza szkołą w środowisku lokalnym (urząd 
					powiatowy i gminny, Regionalne Centrum Informacji 
					Europejskiej w Kielcach, Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia 
					Nauczycieli w Kielcach, lokalne organizacje pozarządowe, inne kluby europejskie). 
					
					2. Poszukiwanie sponsorów (władze 
					samorządowe, organizacje poza rządowe, lokalne kręgi 
					biznesowe). 
					
					3. Propagowanie działalności w lokalnych 
					mediach - prasie, radiu, telewizji. 
					
					4. Uczestnictwo w imprezach o tematyce 
					europejskiej. 
					
					5. Wymiana korespondencji z członkami 
					Szkolnych Klubów Europejskichz Polski. 
					
					6. Wymiana korespondencji z klubami lub 
					szkołami z innych państw europejskich. 
					
					7. Umieszczenie własnej strony internetowej w 
					sieci, prezentacja osiągnięć klubu, jego członków. 
					
					8. Prowadzenie przez członkom klubu lekcji o 
					Europie dla uczniów innych szkół, zarówno w rodzinnej 
					miejscowości, jak i w okolicznych miastach i wsiach. 
					
					9. Organizowanie wycieczek i wymiany 
					młodzieży między klubami w Polsce oraz szkołami z innych 
					europejskich państw. 
					
					10. Współpraca z innymi klubami lub szkołami, 
					placówkami oświatowymi, muzeami, teatrami, organizacjami 
					pozarz4dowymi, władzami lokalnymi. 
					
					  
					
					Proponowana literatura o 
					tematyce 
					europejskiej. 
					
					Polska a Unia Europejska. 
					
					1. Dziewulak D., Systemy szkolne Unii 
					Europejskiej, Wyd. "Żak" Warszawa 1997 "Program Informowania 
					Społeczeństwa. Integracja Polski z Unią Europejską", CIE 
					UKIE, Warszawa 1999. 2. 
					"Integracja z Unią Europejską. Co każdy Polak wiedzieć 
					powinien", KPRM, Warszawa 1999. 
					
					3. Doliwa - Klepacki Z.M., "Integracja 
					europejska", Białystok 1999. 
					
					4. Integracja Europejska, Biuletyn 4/95, 
					Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Ośrodek 
					Informacji i Dokumentacji Rady Europy, Warszawa 1995. 
					
					5. Kawecka (red.)- Warzykowska E., Synowiec 
					E., "Unia Europejska. Integracja Polski z Uni4 Europejską", 
					IKiCHZ, Warszawa 1996. 
					
					6. Machińska H., "Rozwój prawa i instytucji 
					Wspólnot Europejskich. Podstawy funkcjonowania Unii 
					Europejskiej - notatki z wykładu", Warszawa 1997. 
					
					7. 7.Popowicz K., "Podstawy instytucjonalno - 
					prawne Unii Europejskiej", KIE, Warszawa 1998. 
					
					8. Prokopiuk - Rysińska I., "Unia 
					Europejska", WSiP, Warszawa 1998. 
					
					9. Weidenfeld W., Wessels W., "Europa od A do 
					Z. Podręcznik integracji europejskiej. Seria Zrozumieć 
					negocjacje", Gliwice 1999. 
					
					10. "Negocjacje członkowskie. Polska w drodze 
					do Unii Europejskiej. Seria Zrozumieć negocjacje Wyd. II 
					poszerzone", Warszawa 2000. 
					
					11. Witold M. Orkowski, "Przeciw stereotypom. 
					Rozszerzenie Unii Europejskiej, Seria Zrozumieć negocjacje", 
					Warszawa 2001. 
					
					12. Borchard K.D., "ABC prawa wspólnotowego. 
					Seria Dokumentacja europejska, Przedstawicielstwo Komisja 
					Europejska", Warszawa 2001. 13.Bieda H., "15 lekcji o 
					Europie", Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców, Gliwice 
					2001. 
					
					14. Fontaine P., "10 lekcji o Europie", 
					Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 1998. 
					
					15. Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód, 
					Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, 1998. 
					
					16. Polska - UE; Kroki w kierunku integracji, 
					Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej 1998. 
					
					17. Jak funkcjonuje Unia Europejska? 
					Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 1998. 
					
					18. Rozszerzenie Unii Europejskiej. 
					Historyczna szansa, przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, 
					Warszawa 2000. 
					
					19. Euro. Pieniądz Wspólnej Europy, 
					Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 2001. 
					
					20. "Europa na co dzień. Pakiet edukacyjny", 
					Program PHARE - SIERRA - PEIE, Wyd. CODN, Warszawa 1997. 
					
					
					Spodziewane efekty. 
					
					  l. 
					Pogłębianie wiedzy na temat współczesnej Europy i procesów 
					integracyjnych w wymiarze politycznym, ekonomicznym, 
					kulturowym i społecznym. 2. 
					Poszerzanie wiedzy na temat wspólnych korzeni współczesnych 
					państw Europy. 3. 
					Pozyskanie przez młodzież wiedzy obywatelskiej dającej 
					możliwość dokonywania wyborów opartych o rzetelną znajomość 
					problemów. 
					
					4. Wykształcenie postaw tolerancji, 
					otwartości wobec różnorodności. 
					
					5. Zdobycie umiejętności samodzielnego 
					pozyskiwania, analizowania i interpretowania informacji. 
					Korzystanie z różnych mediów. 
					
					6. Pogłębianie znajomości języków obcych. 
					
					7. Pobudzanie aktywności, chęci działania, 
					przedsiębiorczości.  
					
					8. Promocja szkoły w środowisku lokalnym. 
					
					9. Zaspokojenie twórczych aspiracji 
					nauczycieli. 
					
					
					  
					
					Statut Młodego Europejczyka przy I LO 
					im. Mikołaja Reja w Jędrzejowie. 
					
					1. Postanowienia ogólne. 
					
					- 
					
					Szkolny Klub Europejski powołuje się na czas 
					nieokreślony. 
					
					- 
					
					Klub Młodego Europejczyka działa przy LO im 
					Mikołaja Reja w Jędrzejowie. 
					
					- 
					
					Siedzibą Klubu jest budynek szkoly, położony 
					przy ul. 11 Listopada 37 w Jędrzejowie. 
					
					- Klub działa na zasadzie koła zainteresowań. 
					
					- 
					
					Klub może współpracować z innymi 
					organizacjami oraz może być członkiem innych organizacji 
					krajowych i zagranicznych, których cele zbieżne są z celami 
					działania Klubu. 
					
					- 
					
					Nadzór nad działaniami Klubu sprawują 
					opiekunowie (nauczyciele szkoly). 
					
					2. Cele i środki działania. 
					
					- 
					
					Celem Klubu jest aktywne wspieranie 
					integracji Polski z Unią Europejską, czyli: uzyskiwanie 
					przez członków Klubu jak największej wiedzy o państwach 
					Europy. 
					
					- 
					
					Propagowanie idei integracji europejskiej w 
					szkole i poza nią. 
					
					- 
					
					Rozwijanie poczucia wspólnoty europejskiej z 
					zachowaniem tożsamości narodowej. 
					
					- 
					
					Propagowanie nauki języków obcych. 
					
					- Uczestnictwo w wyjazdach i spotkaniach 
					przybliżających aspekty kulturowe, polityczne i geograficzne 
					w Europie. 
					
					- 
					
					Nawiązywanie kontaktu z innymi Klubami w 
					kraju i za granicą. 
					
					- 
					
					Kreowanie wizerunku Jędrzejowa jako "miasta 
					europejskiego".  
					
					  
					
					a) Klub realizuje swoje cele poprzez: 
					
					  
					·
					
					Zbieranie i upowszechnianie informacji o 
					sytuacji międzynarodowej, procesach integracji w Europie i 
					na świecie. 
					·
					
					Prezentowanie kultury i życia publicznego w 
					państwach europejskich na forum społeczeństwa. 
					·
					
					Organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach, 
					wykładach, konkursach, festynach, debatach, imprezach, 
					wycieczkach, szkoleniach tematycznych, których celem jest 
					upowszechnianie idei zjednoczonej Europy.  
					·
					
					Przygotowanie i dystrybucja własnych 
					materiałów informacyjnych i promocyjnych, związanych z 
					celami działalności Klubu. 
					·
					
					Udział w przedsięwzięciach związanych z 
					celami Klubu organizowanych przez inne organizacje. 
					·
					
					Współpracą z innymi klubami europejskimi oraz 
					innymi organizacjami o podobnym charakterze w Polsce. 3. Członkowie, ich 
					prawa i obowiązki.  a) 
					Członkostwo 
					·
					
					Członkowie Klubu dzielą się na zwyczajnych, 
					wspierających i honorowych. 
					·
					
					Członkiem zwyczajnym Klubu może zostać każda 
					osoba, która zapoznała się ze Statutem Klubu, zobowiązała 
					się do działania zgodnie ze Statutem Klubu. 
					·
					
					Członkiem wspierającym może zostać osoba 
					fizyczna, prawna lub czynnie uczestnicząca w debatach, 
					wykładach tematycznych, konkursach, wspierająca działalność 
					Klubu. 
					·
					
					Decyzję o przyjęciu nowego członka lub osoby 
					wspierającej podejmuje Zarząd Klubu w formie głosowania lub 
					uchwały. 
					·
					
					Tytuł członka honorowego jest nadawany osobom 
					przez Walne Zgromadzenie w dowód uznania działań na rzecz 
					Klubu lub zjednoczenia Europy. 
					    b) Członkostwo w Klubie 
					ustaje na skutek: 
					
					·
					
					Dobrowolnego wystąpienia. 
					·
					
					Złamania Statutu Klubu lub działania na 
					szkodę Klubu. 
					4.
					Władze Klubu. 
					a) Władzami 
					Klubu są: 
					- Walne 
					Zgromadzenie. 
					- Zarząd 
					Klubu. 
					5.
					Postanowienia końcowe. 
					-
					
					Statut Klubu jest zgodny ze Statutem Szkoły. 
					- Statut Klubu jest otwarty i może być zmieniany i 
					uzupełniany. 
					- Klub rozpoczął działalność dnia 1 października 2002 roku. 
					
					    
 |