Wstęp
Głównym celem dydaktyczno - wychowawczym
programu jest poszerzanie wiedzy uczniów oraz kształtowanie
umiejętności i postaw niezbędnych do funkcjonowania w
zjednoczonej Europie.
Podstawowym założeniem programu jest pomoc w
realizacji edukacji europejskiej młodzieży. Program pozwoli
na integrację międzyprzedmiotową wokół zagadnienia edukacji
europejskiej takich przedmiotów kształcenia ogólnego, jak:
historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, podstawy
przedsiębiorczości, wiedza o kulturze, język polski, języki
obce nowożytne, przysposobienie obronne. Celem programu jest
również ułatwienie uczniom przygotowania się do olimpiad i
konkursów o tematyce europejskiej. Program pozwala na
rozwijanie kluczowych kompetencji: umiejętności pracy w
zespole, umiejętności planowania i realizacji różnych
przedsięwzięć, umiejętności krytycznego myślenia,
umiejętności prezentacji oraz obrony własnych
poglądów i opinii, postawy tolerancji.
Cele działalności
Głównym celem działalności klubu jest krzewienie jedności
europejskiej oraz edukacja w jej duchu. Członkowie Klubu
stawiają przed sobą następujące zadania:
l.
Inspirowanie oraz wspieranie działań zmierzających do
upowszechnienia wiedzy o Unii Europejskiej wśród młodzieży i
w środowisku lokalnym.
2.
Szerzenie kultury i norm obowiązujcych w krajach
stowarzyszonych w UE wśród młodzieży szkolnej.
3.
Przygotowanie do życia w zjednoczonej Europie.
4.
Integrowanie środowiska uczniowskiego zarówno macierzystej
szkoły jak i innych szkół.
5.
Popularyzowanie znajomości języków obcych wśród młodzieży.
6.
Organizowanie konferencji, wykładów, konsultacji i odczytów,
wycieczek. 7.Prowadzenie działalności szkoleniowej w
zakresie wiedzy o Unii Europejskiej i europejskich
programach wspierających współpracą szkół.
8.
Organizowanie wystaw prezentujących w szczególności dorobek
kulturowy i gospodarczy krajów członkowskich.
9.
Organizowanie konkursów.
10.
Współpraca z pokrewnymi klubami krajowymi i zagranicznymi
oraz innymi organizacjami i instytucjami.
11.
Wydawanie i wspieranie publikacji tematycznych i
ekonomicznych oraz propagowanie wiedzy o Unii Europejskiej
za pośrednictwem środków masowego przekazu.
12. Obrona interesów członków klubu.
Szczegółowe cele w
zakresie
wiedzy, umiejętności i postaw.
l.
Poszerzenie wiedzy na temat dziejów Europy i procesów
integracyjnych w aspekcie historycznym i kulturowym,
społecznym, geograficznym i gospodarczym.
2.
Poszerzenie wiadomości na temat udziału Polski i Polaków
w rozwoju europejskiej cywilizacji w przeszłości i obecnie w
dziedzinie nauki, kultury i sztuki.
3.
Dostrzeganie związków polskiego dziedzictwa kulturowego z
kulturą Europy.
4.
Docenienie wkładu twórców europejskiej cywilizacji z
poszczególnych krajów w rozwój nauki, stosunków społeczno -
gospodarczych, form ustrojowych i zjawisk kulturowych na
obszarze całego kontynentu.
5.
Poszerzanie wiadomości na temat państw sąsiadujących z
Polską w kontekście historycznym, kulturowym, problematyki
społecznej.
6.
Zdobywanie wiedzy na temat różnorodnych uwarunkowaniom
stosunków Polski z krajami Europy środkowej i wschodniej w
aspekcie historycznym i wymiarze przyszłości.
7.
Zapoznanie młodzieży z problemami, które nasz kraj powinien
rozwiązać przed przystąpieniem do UE oraz z przed
akcesyjnymi działaniami o programami rządu.
8.
Rozumienie współzależności miedzy integracją europejską a
sytuacją polityczną, społeczną i ekonomiczną Polski w
aspekcie korzyści i konsekwencji (katalog nadziei i obaw).
9.
Zdobywanie wiedzy na temat stosunku społeczeństw krajów
członkowskich i społeczeństwa polskiego do rozszerzenia
Wspólnot Europejskich (rola opinii publicznej).
10. Poszerzenie wiedzy na temat kierunków
integracji europejskiej i instytucji UE.
11. Lokowanie Polski w organizacjach
międzynarodowych w różnym charakterze.
12. Zdobywanie wiedzy na temat systemu prawa
UE a prawem krajowym.
13. Poszerzanie wiedzy na temat gospodarki
rynkowej, integracji ekonomicznej, zasad udziału Polski w
polityce wspólnotowej, problemów gospodarczych i społecznych
współczesnej Europy.
14. Poszerzenie wiadomości na temat systemów
bezpieczeństwa europejskiego w ramach UE i NATO oraz celów i
sposobów działania tej organizacji.
15. Ukazywanie związków własnego regionu z
Europą, możliwości współpracy, funkcjonowania Euroregionów.
16. Przygotowanie do poszanowania wartości
demokratycznych jako podstawy bezpiecznego funkcjonowania
nowoczesnych państw europejskich.
17. Uzyskanie praktycznych umiejętności
obywatelskich oraz świadomości praw człowieka, poznanie
mechanizmów - ich ochrony na szczeblu szkolnym, lokalnym,
państwowym i międzynarodowym.
18. Rozwijanie umiejętności komunikowania
się, korzystanie z masmediów, współdziałania w grupie.
19. Wykształcenie postawy akceptacji i
tolerancji dla różnorodności reprezentowanych przez państwa
Europy.
20. Uświadomienie istnienia wspólnych
problemów państw europejskich, jak: terroryzm, przemoc,
rasizm, bezrobocie, choroby cywilizacyjne, zanieczyszczenie
środowiska.
21. Rozwijanie szacunku dla tradycji, prawa,
poczucia dumy narodowej, wartości humanistycznych.
22.
Budowanie postaw odpowiedzialności za własne decyzje
i działania.
23.
Kształtowanie myślenia w kategoriach przyszłości.
24. Pobudzanie młodzieży do
przedsiębiorczości, budowanie postaw aktywności i
kreatywności wobec nowych problemów i wyzwań.
Formy aktywności klubu.
I.
Działania w klubie
1. Opracowanie statutu.
2. Wymyślenie nazwy klubu.
3. Wymyślenie emblematu (logo) klubu.
4. Organizowanie "burzy mózgów" na temat
akcji i przedsięwzięć, które klub mógłby przeprowadzić.
5. Przygotowanie gazetki ściennej
informującej o problematyce integracji europejskiej.
6. Prowadzenie kroniki klubowej prezentującej
wydarzenia, osiągnięcia, imprezy, uroczystości, akcje
przeprowadzone przez klub.
II. Działania w szkole.
1. Konkursy wiedzy o:
- Unii Europejskiej, Radzie Europy, procesie
integracji europejskiej "Euroquiz";
- poszczególnych krajach członkowskich w
aspekcie historycznym Niemcy, Francja).
2. Konkursy:
- twórczości literackiej;
-na logo, motto, nazwę klubu.
3. Przygotowanie albumów i wystaw
tematycznych.
4. Organizowanie obchodów Dnia Europejskiego.
5. Wykłady tematyczne i debaty prowadzone
przez nauczyciela lub członków klubu dla całej szkoły.
6. Oglądanie i tworzenie programów
komputerowych, gier dydaktycznych, nagrywanie słuchowisk i
filmów poświęconych problemom integracji europejskiej.
7. Organizowanie wieczorów poezji,
prozy
i
muzyki różnych państw Europy (Niemcy, Francja).
8. Redagowanie tablicy informacyjnej.
9. Prowadzenie przez członków klubu lekcji o
Europie dla uczniów własnej szkoły.
10. Przygotowanie "polki europejskiej" w
szkolnej bibliotece, prenumerata dwumiesięcznika "Euro
Fakty".
11. Wyszukiwanie informacji na tematy
europejskie w prasie, zbieranie wycinków prasowych, ich
segregowanie, tworzenie teczek lub albumów tematycznych.
12.Wyszukiwanie informacji w Internecie.
III. Działania pozaszkolne.
l. Poszukiwanie grup wsparcia:
- w szkole (dyrekcja, nauczyciele, uczniowie,
rodzice);
- poza szkołą w środowisku lokalnym (urząd
powiatowy i gminny, Regionalne Centrum Informacji
Europejskiej w Kielcach, Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia
Nauczycieli w Kielcach, lokalne organizacje pozarządowe, inne kluby europejskie).
2. Poszukiwanie sponsorów (władze
samorządowe, organizacje poza rządowe, lokalne kręgi
biznesowe).
3. Propagowanie działalności w lokalnych
mediach - prasie, radiu, telewizji.
4. Uczestnictwo w imprezach o tematyce
europejskiej.
5. Wymiana korespondencji z członkami
Szkolnych Klubów Europejskichz Polski.
6. Wymiana korespondencji z klubami lub
szkołami z innych państw europejskich.
7. Umieszczenie własnej strony internetowej w
sieci, prezentacja osiągnięć klubu, jego członków.
8. Prowadzenie przez członkom klubu lekcji o
Europie dla uczniów innych szkół, zarówno w rodzinnej
miejscowości, jak i w okolicznych miastach i wsiach.
9. Organizowanie wycieczek i wymiany
młodzieży między klubami w Polsce oraz szkołami z innych
europejskich państw.
10. Współpraca z innymi klubami lub szkołami,
placówkami oświatowymi, muzeami, teatrami, organizacjami
pozarz4dowymi, władzami lokalnymi.
Proponowana literatura o
tematyce
europejskiej.
Polska a Unia Europejska.
1. Dziewulak D., Systemy szkolne Unii
Europejskiej, Wyd. "Żak" Warszawa 1997 "Program Informowania
Społeczeństwa. Integracja Polski z Unią Europejską", CIE
UKIE, Warszawa 1999.
2.
"Integracja z Unią Europejską. Co każdy Polak wiedzieć
powinien", KPRM, Warszawa 1999.
3. Doliwa - Klepacki Z.M., "Integracja
europejska", Białystok 1999.
4. Integracja Europejska, Biuletyn 4/95,
Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Ośrodek
Informacji i Dokumentacji Rady Europy, Warszawa 1995.
5. Kawecka (red.)- Warzykowska E., Synowiec
E., "Unia Europejska. Integracja Polski z Uni4 Europejską",
IKiCHZ, Warszawa 1996.
6. Machińska H., "Rozwój prawa i instytucji
Wspólnot Europejskich. Podstawy funkcjonowania Unii
Europejskiej - notatki z wykładu", Warszawa 1997.
7. 7.Popowicz K., "Podstawy instytucjonalno -
prawne Unii Europejskiej", KIE, Warszawa 1998.
8. Prokopiuk - Rysińska I., "Unia
Europejska", WSiP, Warszawa 1998.
9. Weidenfeld W., Wessels W., "Europa od A do
Z. Podręcznik integracji europejskiej. Seria Zrozumieć
negocjacje", Gliwice 1999.
10. "Negocjacje członkowskie. Polska w drodze
do Unii Europejskiej. Seria Zrozumieć negocjacje Wyd. II
poszerzone", Warszawa 2000.
11. Witold M. Orkowski, "Przeciw stereotypom.
Rozszerzenie Unii Europejskiej, Seria Zrozumieć negocjacje",
Warszawa 2001.
12. Borchard K.D., "ABC prawa wspólnotowego.
Seria Dokumentacja europejska, Przedstawicielstwo Komisja
Europejska", Warszawa 2001. 13.Bieda H., "15 lekcji o
Europie", Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców, Gliwice
2001.
14. Fontaine P., "10 lekcji o Europie",
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 1998.
15. Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód,
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, 1998.
16. Polska - UE; Kroki w kierunku integracji,
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej 1998.
17. Jak funkcjonuje Unia Europejska?
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 1998.
18. Rozszerzenie Unii Europejskiej.
Historyczna szansa, przedstawicielstwo Komisji Europejskiej,
Warszawa 2000.
19. Euro. Pieniądz Wspólnej Europy,
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej, Warszawa 2001.
20. "Europa na co dzień. Pakiet edukacyjny",
Program PHARE - SIERRA - PEIE, Wyd. CODN, Warszawa 1997.
Spodziewane efekty.
l.
Pogłębianie wiedzy na temat współczesnej Europy i procesów
integracyjnych w wymiarze politycznym, ekonomicznym,
kulturowym i społecznym.
2.
Poszerzanie wiedzy na temat wspólnych korzeni współczesnych
państw Europy.
3.
Pozyskanie przez młodzież wiedzy obywatelskiej dającej
możliwość dokonywania wyborów opartych o rzetelną znajomość
problemów.
4. Wykształcenie postaw tolerancji,
otwartości wobec różnorodności.
5. Zdobycie umiejętności samodzielnego
pozyskiwania, analizowania i interpretowania informacji.
Korzystanie z różnych mediów.
6. Pogłębianie znajomości języków obcych.
7. Pobudzanie aktywności, chęci działania,
przedsiębiorczości.
8. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
9. Zaspokojenie twórczych aspiracji
nauczycieli.
Statut Młodego Europejczyka przy I LO
im. Mikołaja Reja w Jędrzejowie.
1. Postanowienia ogólne.
-
Szkolny Klub Europejski powołuje się na czas
nieokreślony.
-
Klub Młodego Europejczyka działa przy LO im
Mikołaja Reja w Jędrzejowie.
-
Siedzibą Klubu jest budynek szkoly, położony
przy ul. 11 Listopada 37 w Jędrzejowie.
- Klub działa na zasadzie koła zainteresowań.
-
Klub może współpracować z innymi
organizacjami oraz może być członkiem innych organizacji
krajowych i zagranicznych, których cele zbieżne są z celami
działania Klubu.
-
Nadzór nad działaniami Klubu sprawują
opiekunowie (nauczyciele szkoly).
2. Cele i środki działania.
-
Celem Klubu jest aktywne wspieranie
integracji Polski z Unią Europejską, czyli: uzyskiwanie
przez członków Klubu jak największej wiedzy o państwach
Europy.
-
Propagowanie idei integracji europejskiej w
szkole i poza nią.
-
Rozwijanie poczucia wspólnoty europejskiej z
zachowaniem tożsamości narodowej.
-
Propagowanie nauki języków obcych.
- Uczestnictwo w wyjazdach i spotkaniach
przybliżających aspekty kulturowe, polityczne i geograficzne
w Europie.
-
Nawiązywanie kontaktu z innymi Klubami w
kraju i za granicą.
-
Kreowanie wizerunku Jędrzejowa jako "miasta
europejskiego".
a) Klub realizuje swoje cele poprzez:
·
Zbieranie i upowszechnianie informacji o
sytuacji międzynarodowej, procesach integracji w Europie i
na świecie.
·
Prezentowanie kultury i życia publicznego w
państwach europejskich na forum społeczeństwa.
·
Organizowanie i uczestnictwo w spotkaniach,
wykładach, konkursach, festynach, debatach, imprezach,
wycieczkach, szkoleniach tematycznych, których celem jest
upowszechnianie idei zjednoczonej Europy.
·
Przygotowanie i dystrybucja własnych
materiałów informacyjnych i promocyjnych, związanych z
celami działalności Klubu.
·
Udział w przedsięwzięciach związanych z
celami Klubu organizowanych przez inne organizacje.
·
Współpracą z innymi klubami europejskimi oraz
innymi organizacjami o podobnym charakterze w Polsce.
3. Członkowie, ich
prawa i obowiązki.
a)
Członkostwo
·
Członkowie Klubu dzielą się na zwyczajnych,
wspierających i honorowych.
·
Członkiem zwyczajnym Klubu może zostać każda
osoba, która zapoznała się ze Statutem Klubu, zobowiązała
się do działania zgodnie ze Statutem Klubu.
·
Członkiem wspierającym może zostać osoba
fizyczna, prawna lub czynnie uczestnicząca w debatach,
wykładach tematycznych, konkursach, wspierająca działalność
Klubu.
·
Decyzję o przyjęciu nowego członka lub osoby
wspierającej podejmuje Zarząd Klubu w formie głosowania lub
uchwały.
·
Tytuł członka honorowego jest nadawany osobom
przez Walne Zgromadzenie w dowód uznania działań na rzecz
Klubu lub zjednoczenia Europy.
b) Członkostwo w Klubie
ustaje na skutek:
·
Dobrowolnego wystąpienia.
·
Złamania Statutu Klubu lub działania na
szkodę Klubu.
4.
Władze Klubu.
a) Władzami
Klubu są:
- Walne
Zgromadzenie.
- Zarząd
Klubu.
5.
Postanowienia końcowe.
-
Statut Klubu jest zgodny ze Statutem Szkoły.
- Statut Klubu jest otwarty i może być zmieniany i
uzupełniany.
- Klub rozpoczął działalność dnia 1 października 2002 roku.
|