MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W JĘDRZEJOWIE
SPRAWOZDANIE Z TURNIEJU KLAS "JĘZYKI I EUROPA"
Dnia 26 września 2006 r. z okazji
Międzynarodowego Dnia Języków Obcych odbył się w I L.O. turniej klas. Impreza
została zorganizowana dzięki współpracy Szkolnego Klubu Europejskiego i
Szkolnego Zespołu Języków Obcych.
Osoby zaangażowane w przygotowanie turnieju:
Opracowanie materiałów,
scenariusza, pytań, przygotowanie uczniów, prowadzenie konkursu - mgr Joanna
Śliz.
Współpraca w przygotowaniu uczestników oraz pomoc w przeprowadzeniu
imprezy, udział w Jury - mgr Małgorzata Radziejewska, mgr Jolanta Gola, mgr
Ewelina Miklasińska.
Prowadzenie turnieju - uczniowie klasy II e (Barbara
Życińska, Łukasz Stanek).
Obsługa techniczna - uczeń klasy II e (Mateusz
Pakuła).
Odtwarzający rolę Hamleta - uczeń klasy II e (Szymon
Wójcik).
Drużyny klas II f, II h, I g.
Przebieg imprezy:
Powitanie wszystkich zebranych. Przedstawienie uczestników turnieju.
Wyjaśnienie, na czym polega konkurs.
Pytania turniejowe od 1 do 3 oraz ocena
Jury. {1.Usłyszycie sześć wypowiedzi w różnych językach. Proszę przyporządkować
te wypowiedzi do nazw języków: hiszpański, włoski, grecki, szwedzki, węgierski,
litewski. 2. Które z wymienionych języków należą do języków urzędowych Unii
Europejskiej: grecki, turecki, niemiecki, francuski, polski, macedoński? (30 s)
3. Czego ogólnie dotyczą działania Unii Europejskiej popierające językową
różnorodność narodów? (30 s)}
Zagadka dla publiczności: Jaki to język?
(Występ Hamleta - po czesku; nauka czeskich słówek.)
Pytania od 4 do 5. {4.
Iloma językami według założeń Unii powinien posługiwać się każdy Europejczyk?
(15 s) 5. Jak nazywają się państwa Unii, których flagi zobaczycie? W odpowiedzi
zachowajcie porządek od lewej do prawej. (30 s)}
Wspólne odśpiewanie przez
publiczność kanonu "Panie Janie" w wersjach: angielskiej, francuskiej i
niemieckiej.
Pytania od 6 do 8. {6. Jaką inicjatywę podjęły Komisja
Europejska i Rada Europy w 2001 roku, jaki był cel tej inicjatywy i czy była to
jednorazowa akcja? (60 s) 7. Jakie znacie programy unijne wspierające naukę
języków obcych? Czym się one zajmują? (60 s) 8. Usłyszycie teraz pięć melodii.
Są to melodie znanych hymnów. Przyporządkujcie odpowiednią melodię do podanej
nazwy kraju lub kontynentu: Francja, Polska, Europa, Rosja, Wielka
Brytania.}
Zagadka słuchowa dla publiczności: Z jakiego kraju pochodzi
zespół, wykonujący utwór w wersji angielskojęzycznej? (Zespół "Kraftwerk"
pochodzi z Niemiec.)
Pytania od 9 do 10. { 9. Komisja Europejska wzywa stale
do działań na rzecz promowania języków i w związku z tym uruchomiła nowy
językowy portal internetowy na stronie portalu Europa. Na czym polega
innowacyjność tego przedsięwzięcia? (30 s) 10. Proszę wymienić jak najwięcej
korzyści, wynikających ze znajomości języków obcych. (60 s)}
Prezentacje
uczestników konkursu na temat: "Dlaczego warto uczyć się języków obcych?" (w
formie skeczu, pomysły własne).
Podsumowanie zdobytych punktów oraz
ogłoszenie zwycięzców: I miejsce - klasa IIh, II miejsce - IIf, III
miejsce - klasa Ig.
Pożegnanie publiczności.