MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH

W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W JĘDRZEJOWIE

SPRAWOZDANIE Z TURNIEJU KLAS "JĘZYKI I EUROPA"
 


      Dnia 26 września 2006 r. z okazji Międzynarodowego Dnia Języków Obcych odbył się w I L.O. turniej klas. Impreza została zorganizowana dzięki współpracy Szkolnego Klubu Europejskiego i Szkolnego Zespołu Języków Obcych. 
 


Osoby zaangażowane w przygotowanie turnieju:
Opracowanie materiałów, scenariusza, pytań, przygotowanie uczniów, prowadzenie konkursu - mgr Joanna Śliz.
Współpraca w przygotowaniu uczestników oraz pomoc w przeprowadzeniu imprezy, udział w Jury - mgr Małgorzata Radziejewska, mgr Jolanta Gola, mgr Ewelina Miklasińska.
Prowadzenie turnieju - uczniowie klasy II e (Barbara Życińska, Łukasz Stanek).
Obsługa techniczna - uczeń klasy II e (Mateusz Pakuła).
Odtwarzający rolę Hamleta - uczeń klasy II e (Szymon Wójcik).
Drużyny klas II f, II h, I g.
 
 


Przebieg imprezy:

Powitanie wszystkich zebranych. Przedstawienie uczestników turnieju. Wyjaśnienie, na czym polega konkurs.
Pytania turniejowe od 1 do 3 oraz ocena Jury. {1.Usłyszycie sześć wypowiedzi w różnych językach. Proszę przyporządkować te wypowiedzi do nazw języków: hiszpański, włoski, grecki, szwedzki, węgierski, litewski. 2. Które z wymienionych języków należą do języków urzędowych Unii Europejskiej: grecki, turecki, niemiecki, francuski, polski, macedoński? (30 s) 3. Czego ogólnie dotyczą działania Unii Europejskiej popierające językową różnorodność narodów? (30 s)}
Zagadka dla publiczności: Jaki to język? (Występ Hamleta - po czesku; nauka czeskich słówek.)
Pytania od 4 do 5. {4. Iloma językami według założeń Unii powinien posługiwać się każdy Europejczyk? (15 s) 5. Jak nazywają się państwa Unii, których flagi zobaczycie? W odpowiedzi zachowajcie porządek od lewej do prawej. (30 s)}
Wspólne odśpiewanie przez publiczność kanonu "Panie Janie" w wersjach: angielskiej, francuskiej i niemieckiej.
Pytania od 6 do 8. {6. Jaką inicjatywę podjęły Komisja Europejska i Rada Europy w 2001 roku, jaki był cel tej inicjatywy i czy była to jednorazowa akcja? (60 s) 7. Jakie znacie programy unijne wspierające naukę języków obcych? Czym się one zajmują? (60 s) 8. Usłyszycie teraz pięć melodii. Są to melodie znanych hymnów. Przyporządkujcie odpowiednią melodię do podanej nazwy kraju lub kontynentu: Francja, Polska, Europa, Rosja, Wielka Brytania.}
Zagadka słuchowa dla publiczności: Z jakiego kraju pochodzi zespół, wykonujący utwór w wersji angielskojęzycznej? (Zespół "Kraftwerk" pochodzi z Niemiec.)
Pytania od 9 do 10. { 9. Komisja Europejska wzywa stale do działań na rzecz promowania języków i w związku z tym uruchomiła nowy językowy portal internetowy na stronie portalu Europa. Na czym polega innowacyjność tego przedsięwzięcia? (30 s) 10. Proszę wymienić jak najwięcej korzyści, wynikających ze znajomości języków obcych. (60 s)}
Prezentacje uczestników konkursu na temat: "Dlaczego warto uczyć się języków obcych?" (w formie skeczu, pomysły własne).
Podsumowanie zdobytych punktów oraz ogłoszenie zwycięzców: I miejsce  -  klasa IIh, II miejsce - IIf, III miejsce - klasa Ig.
Pożegnanie publiczności.